søndag 19. januar 2014

Bursdagsluen!

 Vi trengte en rask bursdagsgave, som kunne lages på en kveld, da kom jeg på ideen om en kronelue, så kom jeg på at jeg hadde sett ideen før, hos Pickles. Men den var jo ikke så lik den jeg hadde i hodet mitt, så da kan jeg dele den alikevel!

Strikket i gul mor aase og rosa karisma garn, på pinne nr 4. Størrelsen er passe en 3 åring og en 6 åring, men jeg rakk ikke å måle den før den forlot redet. (vil du ha større eller mindre bruker du + eller  - 13 masker)

Legg opp 78 masker i gul  og strikk 1r, 1vr rundt i ca 10 omg.  Gå over til glattstrikk i 6 runder.


Strikk dette diagramet rundt hele luen. Strikk så videre i rosa til luen måler 17 cm. Neste runde legger du til 2 masker på runden.
Fell av slik: Strikk 6 masker, strikk 2 sammen, ut runden
Strikk 1 runde rett.
Strikk 5 masker, strikk 2 sammen, ut runden.
Strikk 1 runde rett.
Strikk 4 masker, strikk 2 sammen, ut runden.
Strikk 3 masker, strikk 2 sammen, ut runden.
Strikk 2 masker, strikk 2 sammen, ut runden.
Strikk 1 maske, strikk 2 sammen, ut runden.
Strikk 2 masker sammen, ut runden.
Strikk 2 masker sammen, ut runden.
Klipp av tråden og tre den igjennom de resterende maskene, 
fest tråder, skyll opp i vasken, legg til tørk, når luen er tørr, kan du dra i bursdag!




9 kommentarer:

  1. Stilig lue. Takk for at du deler oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, håper du får nytte av den en gang :)

      Slett
  2. Den ble fin! Fint med farger som hadde såpass kontrast at krona vistes godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig hva som lurer i lageret er det ikke?

      Slett
  3. Svar
    1. Takk, Det blir nok flere, i flere farger herifa tenker jeg :)

      Slett
  4. Flott lue og så helldig bursdagsbarn

    SvarSlett
  5. Ja, selv om en lue sikkert ikke er så gøy som Lego, er sikkert foreldrene fornøyd med å slippe å tråkke på harde ting =)

    SvarSlett